Tilastoitsepetos

• Tuntematon's avatar

>> ”Veli, tuntuuko vaikealta?”<<

Kyllä tuntuu, ahistaa! ;)

Nimittäin tämä WordPress aika ajoin. Eikös meillä molemmilla ole aikaisempaa kokemusta siitä, että päivittäminen (virheen korjaamisen jälkeen) ei tahtonut onnistua muuten kuin hävittämällä koko postaus, ja alkamalla alusta? Taisin olla tuolloin jo siirtynyt omaan blogiin, joten ilmiö oli molemmissa? Tuo lienee aikojen saatossa korjautunut, en ainakaan minä ole siihen samalla tavalla törmännyt. Nyt törmäilen ”tilastolliseen itsepetokseen”, jonka WP aiheuttaa kun päivittää jälkikäteen aikoja sitten tehtyjä postauksia. Muistaakseni sinun blogissasi oli jonkinlainen tiedote, että omat vierailut eivät aiheuta tilastomerkintää, niinkuin ei luonnolliseti pitäisikään aiheuttaa. Tässä mun omassa sitä (tiedotetta) en ole huomannut, mutta ei niistä normaalisti tulekaan, muuten kuin tuossa edellä mainitussa tilanteessa. Kokeilin nääs laittaa jälkikäteen ”salli kommentointi” -ruutuun ruksin, ja jouduin luonnollisesti klikkaamaan ”päivitä” -osiota jokaisen postauksen kohdalla erikseen. Sellaista yrityksen ja erehdyksen kautta takkuamista. Kun olin poistunut, panin tyytyväisen hämmästyneenä merkille että jopas aiheutti ryntäyksen blogille! Oli nimittäin yht’äkkiä monia kymmeniä käyntejä tullut lisää. Sama nyt takaisin päin päivityksessä. Eli jotenkin WP:ltä katoaa ”suhteellisuudentaju” tai jotain, k.o. tilanteessa vaikka itse blogin isäntä on kirjautuneena.

Eilen vielä mystiikkaa (jopa vainoharhaisuutta) lisäsi, – ollessani kirjautuneena – yläpalkkiin ilmestynyt kirjoitus: ”Onneksi olkoon, olet voittanut palkinnon. Vastaa vielä 5 sekunnin lisäkysymykseen”, hymiön kera. No, lisäkysymys oli 1-10 asteikolla pallukoita, millä todennäköisyydellä suosittelisin WP:tä kavereille. Herra yksin tietää mihin tuolla klikkauksella sekaannuin (ehkä joudun perumaan suosittelun) ;)

Että miksikö tätä sinulle vuodatan? No, tämähän on sillä lailla kummallisesti rakennettu, että vaikka se on pinnalta suomenkielinen, tulee ”ameriikankieli” heti vastaan jos vähänkin syvemmälle tunkeutuu. Enkä ole löytänyt foorumia jossa voisin tämän vuodattaa tukijengille på finska.
    Mitä luulet onko mahdollisesti niin, että ilmaisversion on tarkoituskin ”ajaa” kansa päivittämään ammattilaisversioon, tai poistumaan näyttämöltä?

Blogini: (visible only to logged in users).

• Tuntematon's avatar

En ole itse huomannut, että artikkelien muokkaaminen tekisi tuollaista, mutta sitä nyt silti vaikeaa näillä tilastoilla seurata, kun omissa blogeissani koko ajan kävijöitä on…

”Mitä luulet onko mahdollisesti niin, että ilmaisversion on tarkoituskin ”ajaa” kansa päivittämään ammattilaisversioon, tai poistumaan näyttämöltä? ”

Hehe. WordPress.org -ohjelmisto ( http://wordpress.org/ ) on kyllä aina ihan ilmainen, joten siitä vain latailemaan. ;) Mutta jos ei omaa kotisivutilaa halua hankkia jne., WP:tä käyttäviä bloggauspalveluita on niin tämä WordPress.com kuin muitakin. Täytyyhän wp.comin (Automatticin) jollain rahaakin tehdä, joten satunnaisten mainoksien lisäksi kaupataan erilaisia päivityksiä, mutta eiköhän peruskäyttö tule olemaan aina ihan ilmaista täälläkin.

”, tämähän on sillä lailla kummallisesti rakennettu, että vaikka se on pinnalta suomenkielinen, tulee ”ameriikankieli” heti vastaan jos vähänkin syvemmälle tunkeutuu.”

Se, että ylipäätään monet teksteistä on täällä suomeksi, on ihan käyttäjien ansiota. (Täällä voi kääntämisessä kuka tahansa auttaa: http://translate.wordpress.com/projects/wpcom/fi/default )

• Tuntematon's avatar

Olen nyt testaillut, eli yrittänyt luoda vastaavia olosuhteita joissa ilmiö esiintyi, ja kas, kaikki toimi moitteettomasti! Olipa sitten vika tai ominaisuus, jos nykyinen jää pysyväksi, hyvä niin. Edelleen hieman huolestuttaa tuo ”onnittelu.” Että oliko se teiltä, vaiko peräti joku virus, vai olenko vain kuvitellut koko jutun. Sehän(kuvittelu) ei tässä iässä ole ihan pois suljettu? ;)

• Tuntematon's avatar

Se ”onnittelu” nyt vain on joku wp.comin systeemi kerätä lyhyesti palautetta; olen sen itsekin saanut.

• Tuntematon's avatar

Ettei sitten sen pahempi, hyvä!

On sen verran vainoharhaisuutta kehkeytynyt (muttei ilmeisesti kuitenkaan tarpeeksi, koska kuitenkin klikkasin, joka taas johtuu siitä että näppäinsormeni on ajatustani nopeampi) noihin klikkauksiin. Kännykkäpuolella sain nimittäin kalliita viestejä ”sarjatulella” oudosta numerosta. Olin joko tietoisesti tai tiedostamatta klikannut jotain, jota näin jälkiviisaasti todettuna: ei olisi pitänyt klikata. Operaattori hoiti homman sillä kertaa, ettei jatku.

Pettynytkin jossain määrin olen. Sillä aloin jo (salaa) elätellä palkintomielikuvaa 2 hengen 2 viikon matkasta Kanarian saarille. Mutta ilmeisesti aina ei voi onnistua? ;)

• The topic ‘Tilastoitsepetos’ is closed to new replies.