Hur kan jag veta vem som är blogger?

• Profilbild för Okänd

Hej

Finns en blogg http://ellinessouidias.wordcom.com och i den pågår en ständig smutskastning av andra människor. I denna blogg finns ingen som är ansvarig. Min fråga är hur gör man och om det går att ta reda på vem är ansvarig för bloggen?

tacksam för svar

• Profilbild för Okänd

Det finns alltid en som är ansvarig för en blogg och det är det som står för bloggen, personen kan visserligen blogga anonymt.
    Den bloggadress du nämner kan jag inte finna och kan därför inte hjälpa dig utförligare. Men hade den t.ex legat här på wordpress.com så kan man kontakta supporten och tala om att bloggen strider mot BBS lagen, vilken innebär att man är ansvarig för allt som skrivs offenligt, så även de kommentarer man får.
    Alla portaler har någon form av abuse, likaså kan man söka på ip nummer om man får tag i det. Är det en egen domän kan man söka på det.

• Profilbild för Okänd

Bloggen var ‘offentlig’ fram till igår morse. Sedan dess är den ‘private’ och från supporten, svarar :
    ”We will not divulge any details about a blogger.
    That would break our Privacy Policy. ”
    ”Like TT says, it’s a legal issue. Best bet would be to consult a lawyer. It’s between you and the blogger. You have legal options with the hoster, in this case wordpress.com, but nothing that comes into play until your discuss your options with an attorney and go in front of a judge.”

Min fråga är hur går jag till vägga för att ta reda på den ansvarige för bloggen. Ska jag anlita en advokat, ska jag vända mig till någon annan instans och isåfall vilken?

Lätt att blanda advokater men förmodar att det kostar en del pengar.

Tacksam för svar

• Profilbild för Okänd

Det är svårt att råda dig eftersom jag inte vet vad som stod och om du själv gav dig i kast i smutskastningen.
    Bloggen tycks numera också vara privat, vilket gör att bara ‘inbjudna’ kan läsa vad som står och då blir det ändå svårare med en anmälan.

Det man skall och bör göra om man känner sig förtalad är att påpeka detta för blogginnehavaren och be denne radera eller redigera, utan att själv ge sig i kast och ‘slänga skit’.
    Bloggar går under BBS lagen och man är ansvarig både för vad man själv skriver och vilka kommentarer man släpper på.
    Vanliga förfarandet är att lämna in en polisanmälan, men kan inte ens polisen kontrollera sidan så kommer man ingenstans. Det gör du nog inte heller om du anlitar en advokat och driver målet som enskilt åtal, eftersom du inte kan bevisa något med en privat och stängd blogg.

• Profilbild för Okänd

Har aldrig skrivit något i detta blog. Blogginnehavaren ”finns” inte. Mistänker att han har lämnat falsk identitet när bloggen skapades.
    Under antagandet att det skedde grov personlig angrepp vad kan jag göra?
    Är det bäst med polisanmällan. Kan polisen gå efter IP-nummer?

• Profilbild för Okänd

Förstår faktiskt inte vad du menar, jag tycker jag förklarat väldigt tydligt vad som gäller och hur det fungerar.
    Vadå finns inte? Antingen så finns bloggen eller inte, men det är inte detsamma som att det är en äkta person bakom, många skriver under fejkad identitet eller pseudonym. Precis som den blogg man hamnar på om man trycker på ditt namn, du känns liksom inte seriöst när du går under samma bloggadress som du vill sätta dit.

• Profilbild för Okänd

Försökte skapa en blogg för att kunna försvara några människors rykte. Bloggen har stängts för alltid.

Tack för hjälp ändå.

• Ämnet ’Hur kan jag veta vem som är blogger?’ är stängd för nya svar.