Inloggningsproblem

• Profilbild för Okänd

Hej Martin,

Det här är mystiskt och lite oroväckande… Det går inte att logga in på Sunnedamms redigeringssidor (adminpanelen) i Word Press! (Alltså inte hemsidan – den är det inga problem att komma till)

Senaste gången jag kunde logga in och göra uppdateringar var den 4 november (när bokningskalendern för 2019 lades ut). Då var det ingenting konstigt. När jag sedan skulle logga in för att göra nya uppdateringar den 9 november gick det inte och så har det varit sedan dess.

Jag brukar alltid logga in via webbläsaren Internet Explorer och jag gör det genom att gå till hemsidan (sunnedamm.se) och sedan till någon av de sidor, där det finns en inloggningslänk (”kurser”, ”nyhetsbrev” eller ”blogg”).
    Där klickar jag på ”Logga in” och får då ett besked att klicka vidare för att öppna ett nytt fönster. När jag gör detta, får jag upp en sida med ett inloggningsfönster från Word Press, där jag fyller i användarnamn (martin73) och lösenord (socker998) och klickar – därefter kommer jag direkt in i Word Press adminpanelen för sunnedamm.se och kan göra mina uppdateringar.

Men när jag nu gör samma sak, så får jag istället ett felmeddelande, där det står att webbplatsen inte kan visa sidan och att felet, som har beteckningen ”HTTP 500 – Internt serverfel”, innebär att webbplatsen jag vill besöka har ett serverproblem ,som gör att webbsidan inte kan visas…

Det går inte heller att logga in på samma sätt via webbläsaren Google Chrome. Där får jag dock ett annat felmeddelande, där det står att ”test.sunnedamm.se avvisade anslutningen”.

Jag har också försökt logga in genom att gå till Word Press officiella hemsida ( https://sv.wordpress.com) och klicka på ”Logga in” (högst upp till höger på startsidan). Då kommer jag till en inloggningssida, där man ska fylla i användarnamn och lösenord. Och nu blir det ännu mer mystiskt! För när jag fyller i användarnamnet (martin73) och lösenordet (socker998), så får jag besked att det är fel lösenord! (Fråga: har du ändrat lösenord och/eller användarnamn nyligen?)

För säkerhets skull har jag också testat att logga in från andra datorer och nätanslutna enheter än mina egna, men det är samma sak där…. Det går inte att komma åt adminpanelen för Sunnedamm hos Word Press…

Däremot går det alldeles utmärkt att logga in på redigeringssidan för Sunnedamms blogg!!! Från bloggen loggar jag in via länken ”Logga in”, som finns längst ner i högerspalten på bloggen (under alla månadslänkarna). Där kan jag logga in med de inloggningsuppgifter för bloggen, som du tidigare gett mig, dvs användarnamn: (e-post endast synlig för moderatorer och personal) och lösenord: socker333.
    Det går också utmärkt att logga in till bloggens adminpanel via Word Press hemsida och med samma förfarande som ovan (men förstås med användarnamnet (e-post endast synlig för moderatorer och personal) och lösenordet socker333)
    (Jag ser att du publicerat ett inlägg på bloggen i dag, onsdag, så då vet du ju också att den inloggningen fungerar!)
    Men att jag kommer åt bloggens adminpanel hjälper inte, när det gäller att uppdatera hemsidan (typ bokningskalendern, etc), eftersom bloggen och hemsidan har två helt separata adminsidor, som inte är förbundna på något sätt.

Jag vet inte, om du själv försökt logga in till adminpanelen i Word Press för sunnedamm.se, men om du försöker så är det troliga att du får samma felbesked, etc. som jag. (Prova gärna, och maila mig besked om du lyckas eller inte…)

Så, vad beror det här på och vad gör man åt det?
    Ärligt talat, så vet jag inte vad det beror på. Jag vet inte om sidan är hackad eller ”kidnappad” eller ngt liknande. Att inloggningsfönstret helt plötsligt inte går att öppna via hemsidan är mycket konstigt och inte blir det bättre av att man får besked, när man försöker logga in via Word Press hemsida, att lösenordet är fel!

Vad gör man åt det?
    Det enda som i dagsläget kan göras är att du tar kontakt med Word Press support ( https://sv.support.wordpress.com) och (kortfattat) försöker förklara problemet för dem! Det måste vara du som gör det, Martin. Jag kan inte göra det, eftersom jag ju officiellt inte har någonting med hemsidan att göra…
    Vi får ta det därifrån och se vad som händer… och hoppas att supporten på Word Press kan lösa det kvickt som tusan…

Den blogg jag behöver hjälp med är (synlig endast för inloggade användare).

• Ämnet ’Inloggningsproblem’ är stängd för nya svar.