Nybörjarfunderingar och problem…
-
Är helt ny på det här med wordpress och har några funderingar…
1. Hur tar man bort/ändrar t ex ett Kategori-namn?
2. Kan man på något sätt ändra t ex Category till Kategori?
3. Pages (sidor) ändras till ?,
4. Vill helst att det ska bli till en kombinerad blogg/hemsida genom att t ex på vissa Kategorier plocka bort Datum och Kommentarer. Men i en hemsida kan man ju ha motsvarande underkategorier/underbibliotek. Går sånt att fixa till även i WordPress? Även för en som är nybörjare?
5. En petitess, men kan man ta bort texten ”Just another WordPress.com weblog” ur bilden i huvudet på indexsidan. Har lagt in en annan bild där.
6. Dessutom blev det tvärstopp när jag skulle komma igång med ”xampp”. Gör enligt Alter Ego:s ”Lär dig wordpress offline med Xampp”.
Allt ok tills jag kommer öppnat setup_xampp.bat. Bockar för Apache och MySql. MySql går att starta – men inte Apache. Öppnar Explorer och skriver in ”localhost” i adressfältet – men får då bara upp ”Websidan kan inte hittas”…Om någon av er har någon synpunkt eller kanske t o m lösning på någon av mina frågor så vore jag mycket tacksam.
-
1. I dashboarden under Redigera/Kategorier.
2. Det ändrar du genom att välja svenskt språk under Inställningar/Allmänt.
5. Den texten ändrar du i dashboarden under Inställningar/Allmänt och i sloganfältet. -
3 -4. Pages är inte detsamma som pages. Med stort P är det en dynamisk sida, där man skriver t.ex ”om mig” eller gör en sida som är fristående för bloggen, som alltså inte lägger sig vid inläggen.
Man kan alltid välja om man vill ha kommentarer på eller inte.
Kategorier motsvarar ”taggar” vilket alltså också är sökord för bloggen i t.ex Technorati. Dessa skapar du under kategorier och du bockar för ett inlägg i de kategorier du vill inlägget skall gå under.6. Får du inte igång Apachen så kan det bero på att den krockar med t.ex. Skype, inget anat som är igång får krocka med port 80.
På skype kan man ändra detta så det inte använder Skype, annars kanske du har missat någon inställning i config inställningen.
-
Stort tack camensky och wpcdhjalp!
Det var mycket koncisa svar. Har kopierat och sparat alla svaren och sedan kollat igenom om. Tycker mig förstå allt – bortsett från detta med skype. Eftersom jag har skype så är det självklart som du wcrhjalp skriver – det är skypen som vill ställa till det lite för mig. Eftersom jag inte ringer när jag är inne på wordpress, så verkar skype spärra även när den inte är aktiverad.
Hoppas bara att jag kan komma underfund med hur jag ska ändra i skype för att det programmet inte ska krocka med port 80. Skype är ett viktigt program för min del…
-
Du går in på Skype Verktyg/inställningar/Anslutning och bockar av rutan ”Använd port 80 och 443 …”
Själv har jag slutat använda såväl Msn som Skype och använder Googletalk istället, som klarar av samma funktioner och fungerar minst lika bra.
-
Tack Alter Ego!
Nu är bocken borta för användande av port 80 och 443. Ska också kolla detta med Googletalk!
Hälsningar
stickans
- Ämnet ’Nybörjarfunderingar och problem…’ är stängd för nya svar.