Spam på WordPress e-postfunktion

• Profilbild för Okänd

Den där fina e-postfunktionen som wordpress.com har, där man via ett formulär på sidan, utan att ens e-post syns för någon, kan få e-brev, verkar nu bli spammad. Åtminstone min. Rysk spam. Någon annan som drabbats? Och, hur håller man efter sådant? Är det kört?

• Profilbild för Okänd

Jag har ingen aning, har aldrig använt den tjänsten, men jag tycker Akismet borde ta hand om det, har du det pluginet aktiverat?
    Du kan ju alltid pröva med att skriva in mailadresser eller url/ domän i blacklist filtret och se om det hjälper.

• Profilbild för Okänd

wpchjalp: Tjänsten är helt kanon, funkar toppenbra. Förutom det här med mina spam nu då…
    Okej, jag lägger in på blacklist, så får vi se om det fungerar, antar att det inte gör det, men chansen finns. Jag återkommer om det funkar. Tackar!

• Profilbild för Okänd

Jag har precis också råkat ut för en massa spamkommentarer fast i bloggen, på något sätt verkar det krypa igenom Akismet :-(

Jag gör som så att på varje rad längst ner på Inställningar/Diskussion så skriver jag in ipnumrmret på den som spammar, sedan kollar jag vad det kommer från för domän. Eftersom man bara kan skriva in ett ord på varje rad så tar jag t.ex comcast, cox eller något som domänen innehåller då spärras allt som liknar det. Så man får vara lite försiktig med vilka ord man skriver in så det inte kan sättas samman med andra ord.

• Profilbild för Okänd

wpchjalp: Njä, det funkar inte ser jag efter ett par dagar, tror inte att e-posten går genom något Akismet-filter (alltså den e-post-pryl som WordPress.com erbjuder). WP ger ett alternativ som går ut på att ingen ser ens e-postadress, som inte kan bli spammad då, men det hindrar inte detta ofog med spam där.
    Fast, det kanske inte är robot-spam, det kanske sitter fattiga stackare och skickar skiten i någon rysk saltgruva manuellt…

• Profilbild för Okänd

Ett par dagar senare: Nix, det är inte lika många, men det kommer ändå de där spammen, från sidan med e-post-php-köret som ska vara säker (jo, ingen ser min epost)…. Fast jag fixat det som jag ska fixa där under inställningar om spam och prylar. Jädra skit! Det är något lurt här.

• Ämnet ’Spam på WordPress e-postfunktion’ är stängd för nya svar.