WordPress och eget domännamn
-
Hej,
Jag har blivit lite snurrig nu… Vi har nämligen nu en ISP som sköter vår domän. Vi betalar alltså årligen till ISP:n som sedan håller igång domänen där vi har webbplats och några mejlboxar.
Nu undrar jag hur i all världen man skall gå tillväga om man vill flytta hela webbplatsen till WordPress och samtidigt få domännamnet att peka på wordpress-sidan? Vi skulle vilja bli kvitt ISP:n om det bara är möjligt, men kanske den krävs för att sköta domännamnet? Hur fungerar det sedan med domännamnet och dess betalning i fortsättningen om man kan bli kvitt vår nuvarande ISP?
Har jag månne missförstått någonting? Är också lite förvirrad när det gäller mejl. Det står någonstans att man inte kan ha mejl i WordPress, men någon annanstans står det sedan att man nog kan ha mejladresser i stil med (e-post endast synlig för moderatorer och personal) om ditt domännamn är domain.com. och din sidan är på en subdomän… Någon som kan belysa detta lite?
En förvirrad
-
Du är nog på helt fel ställe att undra, då detta är för gratisbloggarna på wordpress.com.
Försöker ändå att reda ut begreppen för dig, med reservation för att jag missuppfattar dig :-)
Vad jag antar så har du köpt en domän via ett webhotell, där nu domänen ligger.
Olika webhotell har olika regler, men man måste säga upp webhotellet x antal dagar innan året gått annars förlängs det automatiskt.
Vissa webhotell tar avgiften för ‘platsen’ och domänavgiften faktureras separat om man har t.ex en .se domän.Du vill flytta till wordpress säger du, du kan inte behålla domännamnet på en gratis blogg. Jo det går att köpa till och dirigera om, men jag tror inte det blir lönsamt. Framför allt inte om du redan har ett webhotell.
Det du förmodligen tänker på och KAN göra är att använda bloggverktyget på wordpress.org
Det hämtar du hem till din dator och ftp:ar sedan upp till din domän.Kan inte svara så mycket mer utförligt än så när du ger så lite information
-
Som sagt, jag var lite förvirrad. :-) Jag hade blandat ihop wordpress.org och wordpress.com. Nu testade jag wordpress.org och det är ju just vad jag är ute efter! Ofantligt lätt att installera (på webbhotellet utan shell access) och verkar fungera rätt snabbt. Detta är någonting helt annat än t.ex. Joomla, som lider av php_safemode osv. och är lite för rikt på egenskaper för att man skall orka med det. Vad WordPress saknar som jag skulle vilja ha klarnar först när jag lekt med det en tid…
Tusen tack för hjälpen!
-
det är så jävla svårt det här att ladda upp en wordpress.org – det är ju fan ett heöltidsjobb!!! Det finkar inte. Jag läser Internet world, surfar omkring på bloggar och forum. Slkiut skit skit.
-
jeib, du är nog den första jag hört säga att det skulle vara svårt, det kan inte bli mycket enklare.
Kanske kan min hjälp att installera på egen dator hjälpa dig, principen är densamma, skillnanden är att du ska skicka över allting med ftp till din domän istället för på datorn.
http://resonerar.se/2007/05/26/installera-wordpress/vill man lära sig hur wordpress fungerar och mixtra lite kan man installera allting på egen dator.
http://resonerar.se/2007/05/25/lar-dig-wordpress-offline-med-xampp/
- Ämnet ’WordPress och eget domännamn’ är stängd för nya svar.